Als je een online bedrijf hebt of wilt opzetten kun je niet om online systemen en tools heen. In deze blogpost deel ik 7 must have tools voor een online bedrijf met je. Dit zijn echt mijn favoriete tools van het moment.
Ik ga met je delen
- Welke tools het zijn en wat je ermee kunt doen.
- Hoe je deze tools kunt inzetten om onder andere je processen te automatiseren en dus efficiënter te gaan werken en je productiviteit te verhogen.
- Hoe je de tools kunt inzetten om betere resultaten resultaten te halen uit je marketingacties en je doelen dus makkelijker te behalen.
- En ik ga wat voorbeelden met je delen!
Eerlijk gezegd zijn dit nog lang niet ál mijn favoriete tools, dus wellicht komt er een part 2 van deze blogpost. 😉
Must have tool 1: WordPress
Wat is WordPress en wat kun je ermee doen?
WordPress is een populair content management systeem (CMS) dat je kunt gebruiken om een professionele website te bouwen en te beheren. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface waarmee je gemakkelijk teksten, afbeeldingen en andere inhoud kan toevoegen en bewerken zonder enige technische kennis. Om WordPress te kunnen gebruiken heb je nog wel een thema nodig. Mijn favoriet is Divi, daarover lees je zo meer.
Wat even belangrijk is om te vertellen is dat er een verschil is tussen WordPress.com en WordPress.org. In deze blogpost heb ik het over WordPress.org! Wat het verschil precies is? Dat ga ik in een volgende blog nog met je delen.
De voordelen van WordPress
WordPress is heel populair onder online ondernemers om verschillende redenen. Ten eerste is het een open source content management systeem, wat betekent dat developers zelf kunnen verder ontwikkelen aan WordPress. Daarnaast is het gratis te downloaden en te gebruiken. Het is dus super toegankelijk! Iedereen kan gratis met WordPress.org aan de slag. Je hebt dan nog wel hosting & een domeinnaam nodig.
Omdat WordPress zo populair is en zoveel mensen het gebruiken zijn er super veel hulpbronnen en uitgebreide ondersteuning te vinden. Zowel vanuit WordPress zelf als communities en informatie die je online kan vinden. Dit maakt het gemakkelijk om hulp te krijgen als je tegen problemen aanloopt of vragen hebt over hoe je iets kunt doen met WordPress.
WordPress is ook veilig en betrouwbaar, met regelmatige updates en beveiligingsmaatregelen om ervoor te zorgen dat je website blijft werken zoals het hoort en beveiligd is tegen hackpogingen.
Verder is WordPress SEO-vriendelijk, wat betekent dat het is ontworpen om goed te werken met zoekmachines zoals Google, waardoor je website gemakkelijker gevonden kan worden door mensen die naar relevante zoekwoorden zoeken. Dit kan helpen om je website beter te laten presteren in de zoekresultaten en meer verkeer en klanten naar je website te trekken.
Tot slot is is WordPress flexibel en schaalbaar, wat betekent dat je je website kunt uitbreiden en aanpassen naarmate je bedrijf groeit en verandert. Er zijn echt talloze gratis en betaalde thema’s en plugins slimme de functionaliteit van je website uit te breiden. Dit maakt het een ideale keuze voor online ondernemers die hun website willen gebruiken als een belangrijk marketing- en verkoopmiddel. Bij andere website platformen zoals Wixx, ShowIt of Squarespace zie je vaak dat je tegen allerlei beperkingen aanloopt en ik zie heel vaak dat ondernemers dan alsnog over willen stappen naar WordPress. Dus waarom niet gelijk goed doen?
Meer weten over WordPress? Kijk dan hier >
Must have tool 2: Divi
Wat is Divi en wat kun je ermee doen?
De volgende tool die ik met je wil delen is Divi! Ik schreef het net al maar om een WordPress website mooi te maken heb je een thema nodig.
Divi is een premium WordPress-thema en page builder waarmee je from scratch, dus vanaf een leeg canvas een mooie en conversiegerichte website kunt maken waarmee je potentiële klanten aantrekt en waarop je ook echt verkopen kunt genereren en dus omzet kan maken.
De voordelen van Divi
Divi is super makkelijk in gebruik, zelfs als je geen technische kennis of ervaring hebt met het onderhouden of bouwen van websites kun jij met Divi een website bouwen. Je hoeft geen code te kennen want met de builder kun jij allerlei elementen aan je website toevoegen en aanpassen. Je ziet direct wat je doet en kunt in real-time je website bewerken.
Daarnaast is het super gebruiksvriendelijk, voor beginnende en gevorderde websitebouwers. Je kunt met Divi namelijk op een intuïtieve manier jouw website bouwen, simpelweg door allerlei elementen aan je website toe te voegen, deze aan te passen en te verslepen.
Je kunt je website met Divi echt precies zo maken als je wilt. Je kunt zelf de kleuren en lettertypes bepalen, zelf de indeling bepalen en omdat je met WordPress werkt kun je nog allerlei extra plugins installeren om extra functionaliteiten aan je website toe te voegen. Zo is Divi ook een top keuze als je een conversiegerichte website wilt maken en online producten wilt verkopen.
Het allerleukste en beste is natuurlijk om helemaal zelf een website te ontwerpen die aansluit bij jouw doelgroep en bij jouw bedrijf, maar als je wilt kun je ook gebruik maken van een aantal professioneel ontwerpen voorbeeld pagina’s en sjablonen. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken als je je website snel en makkelijk op wilt zetten.
Verder is Divi volledig responsive, wat betekent dat je website er op elk apparaat goed uitziet en tegenwoordig is dat natuurlijk super belangrijk. In een recente benchmark las ik zelfs dat meer dan de helft van de websitebezoekers, zo’n 63% je website bezoekt via hun telefoon.
Must have tool 3: WooCommerce
Wat is WooCommerce en wat kun je ermee doen?
De derde tool die ik met je wil delen is WooCommerce. WooCommerce is een gratis plugin voor WordPress die je kunt gebruiken om een webshop in je site te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld fysieke producten verkopen die je kunt opsturen, maar ook digitale producten!
De voordelen van WooCommerce
Binnen WooCommerce heb je echt talloze opties om je online shop in te richten. Zo kun je voor fysieke producten verschillende verzendopties aanbieden, zoals gratis verzending, verzendkosten per gewicht en verzendkosten naar specifieke landen of regio’s en bij digitale producten kun je ervoor zorgen dat deze direct worden gemaild zodat klanten direct toegang krijgen. In het geval van digitale producten is het super slim om een koppeling te maken met MailBlue. Daarover vertel ik je later in deze podcast veel meer.
Verder kun je WooCommerce uitbreiden met extra betalingsopties, zoals betaling in termijnen of terugkerende betalingen voor memberships en dat soort dingen en je kunt verschillende soorten kortingscodes aanmaken met percentages, of vaste bedragen en voor specifieke producten of categorieën.
Wat ook een super fijne optie is is voorraadbeheer. Voor fysieke producten heb je natuurlijk sowieso voorraadbeheer nodig, omdat je geen product kunt verkopen dat je niet op voorraad hebt. Maar ook voor digitale producten is voorraadbeheer handig, bijvoorbeeld als je maar een bepaald aantal plekjes hebt voor een groeps- of 1 op 1 programma of voor een online workshop.
Verder heb je ook de mogelijkheid om klanten beoordelingen te laten schrijven bij producten en om je webshop echt helemaal eigen te maken kun je nog allerlei extra functionaliteiten en opties toevoegen met gratis en betaalde WooCommerce extenties of extra plugins. Zo kun je WooCommerce bijvoorbeeld koppelen aan MyParcel zodat er automatisch verzendlabels aangemaakt worden voor het versturen van pakketjes of je kunt klanten een wishlist aan laten maken.
Om binnen WooCommerce betalingen te kunnen accepteren heb je nog wel een extra tool nodig en dat brengt me bij tool nummer 4, Mollie.
Meer weten over WooCommerce? Kijk dan hier >
Must have tool 4: Mollie
Wat is Mollie en wat kun je ermee doen?
Mollie is een online betaalplatform dat je kunt gebruiken om betalingen te accepteren en te verwerken binnen je WooCommerce shop. Mollie biedt verschillende betaalopties, zoals bijvoorbeeld iDeal, PayPal, Creditcard en ook BanContact voor Belgische klanten.
Ook kun je via Mollie abonnementen instellen voor herhaal betalingen zoals betalingen in termijnen of betalingen voor memberships.
De voordelen van Mollie
Wil je een klant terugbetalen dan kun je dat ook via Mollie regelen. Je geeft dan een betaal opdracht en Mollie boekt het bedrag automatisch terug naar de rekening waarmee je klant heeft betaald.
Als een klant op jouw website een betaling doet dan wordt het geld naar Mollie overgemaakt. Mollie bewaart dat geld als het ware in een potje in jouw account en je kunt zelf kiezen hoe vaak je dit wilt uit laten betalen. Bijvoorbeeld 1 keer per week, of een keer per maand, of 2 keer per week.
Om Mollie te kunnen gebruiken maak je een account aan en dan vraagt Mollie om een paar gegevens om te verifiëren dat jij het bent en je hebt een zakelijk bankrekeningnummer nodig om uitbetalingen te doen. Verder vereist Mollie dat je jouw bedrijfsgegevens en algemene voorwaarden op je site hebt staan, dus dat is een belangrijke.
Mollie is net als WooCommerce een gratis plugin die je op je WordPress website kunt installeren. Nadat je je account hebt aangemaakt bij Mollie kun je deze via de plugin koppelen aan je website. Je geeft zelf aan welke betaalopties je wilt aanbieden en dan is je website ready om betalingen ontvangen. Als je je website aan het instellen bent kun je ook een aantal testbetalingen doen dus dat is zeker slim om eerst te doen. Sowieso wil je als het om je website gaat altijd alles testen voordat je iets live zet.
Meer weten over Mollie? Kijk dan hier >
Must have tool 5: CartFlows
Wat is CartFlows en wat kun je ermee doen?
De 5e tool die ik met je wil delen is Cartflows. Cartflows is wederom een plugin voor WordPress en je hebt hiervan een gratis en betaalde versie. In principe kan je met de gratis versie al heel erg veel, maar als je veel verschillende online producten hebt dan wil je voor de betaalde versie gaan. Wat dus wel fijn is, is dat je met de gratis versie vrijwel alle functionaliteiten van Cartflows gewoon uit kunt proberen.
De voordelen van CartFlows
Het standaard betaalproces van WooCommerce vind ik persoonlijk niet zo fantastisch. Misschien heb je het zelf ook wel eens gezien op een website, of op je eigen website. Het ziet er gewoon niet echt top uit als je er niks aan aanpast. Het is niet bepaald conversiegericht en vooral voor een online bedrijf wil je dit gewoon echt optimaliseren. Dat is precies wat je met Cartflows kunt.
Met Cartflows kun je het standaard afrekenen proces binnen je website optimaliseren. Zo kun je aangepaste checkout pagina’s maken per product, kun je kassakoopjes toevoegen, upsells en downsells aanbieden en custom bedankpagina’s achter je checkouts hangen. Hierdoor kun je hele gerichte aanbevelingen en aanbiedingen doen om extra verkopen te genereren.
Als je Cartflows op een goede manier inzet zorgt dit oprecht voor een hogere conversie en kun je dus veel meer resultaat uit je website halen. Je kunt conversiegerichte checkout pagina’s bouwen waarmee je het afrekenproces gebruiksvriendelijker, eenvoudiger en sneller kunt maken.
Misschien heb je wel eens gehoord van Plug&Pay, Plug&Pay staat bekend om de conversiegerichte checkouts maar is best wel prijzig en met Cartflows kun je dus binnen je eigen website dit soort pagina’s bouwen. Je kunt dit dus ook helemaal in je eigen huisstijl doen.
Cartflows werkt samen met Divi, WooCommerce en Mollie. Je gebruikt WooCommerce om de producten aan te maken en in te stellen, Cartflows in combinatie met Divi om de checkout pagina en bedankpagina te bouwen en zo het betaalproces te optimaliseren en Mollie is het daadwerkelijke systeem waardoor klanten op je website kunnen betalen.
Meer weten over CartFlows? Kijk dan hier >
Must have tool 6: WP Fusion
Wat is WP Fusion en wat kun je ermee doen?
Bij een online bedrijf wil je natuurlijk makkelijk in contact kunnen komen met je klanten en ook goed dingen door kunnen meten, persoonlijke mails kunnen sturen en dat soort dingen. Je wil alle systemen waarmee je werkt aan elkaar kunnen koppelen zodat je alle waardevolle informatie bij elkaar hebt. That’s where WP Fusion comes in.
WP Fusion is wederom een WordPress plugin en met WP Fusion kun je een koppeling maken tussen je website en je e-mailmarketing software MailBlue. Dit zorgt ervoor dat je vanalles kunt automatiseren nadat iemand een specifiek product bij je heeft gekocht op de webshop en WP Fusion zorgt er ook nog eens voor dat alle belangrijke informatie wordt doorgestuurd naar MailBlue.
De voordelen van WP Fusion
Met WP Fusion kun je bijvoorbeeld gegevens over je contacten en over de aankoop synchroniseren tussen WordPress en MailBLue. Zo kun je automatiseringen opzetten om kopers van een bepaald product te segmenteren op basis van hun aankoop op je website. Hier kun je weer gericht marketingacties op doen.
WP Fusion is wel een betaalde plugin. Er zijn ook gratis plugins om je website met MailBlue te koppelen, maar die zijn vaak beperkt in de informatie die ze kunnen synchroniseren. Met WP Fusion kun je het echt zo gek niet bedenken of je kunt het wel synchroniseren met MailBlue.
Stel dat je bijvoorbeeld een membership hebt of betalingen in termijnen aanbiedt dan kun je betaalstatussen doorsturen naar MailBlue en daar weer gerichte automatiseringen achter hangen. Zo kun je iemand er aan herinneren als een automatische incasso niet is gelukt, of kun je de toegang tot je membership automatisch intrekken als iemand zich uit wil schrijven en dat soort dingen.
Wat je verder met WP Fusion kan is bepaalde delen op je website afschermen voor contacten die in MailBlue een bepaalde tag hebben. Hierdoor kun je gepersonaliseerde content tonen aan bepaalde contacten, speciale aanbiedingen alleen aan een bepaalde groep contacten laten zien of pagina’s afschermen voor een online training of programma.
Als je bijvoorbeeld een online academy hebt die gebouwd is in Learndash dan kun je via WP Fusion klanten automatisch toegang geven tot een bepaalde training en ook de toegang na een tijdje weer automatisch intrekken. Je kunt ook zien waar iemand is in een bepaalde training en zo dus deelnemers actief houden.
Meer weten over WP Fusion? Kijk dan hier >
Must have tool 7: MailBlue
Wat is MailBlue en wat kun je ermee doen?
De laatste must have tool die ik met je wil delen is MailBlue ook wel bekend als ActiveCampaign, maar MailBlue is de bekendste Nederlandse reseller van Active Campaign. Het is dus gewoon hetzelfde. MailBlue is in mijn ogen echt de allerbeste tool als je wilt gaan automatiseren en funnels wilt gaan inzetten.
MailBlue is een e-mailmarketing tool en deze tool kun je gebruiken om gepersonaliseerde e-mails te versturen naar leads en klanten. Je kunt nieuwsbrieven sturen, campagnes opzetten en inplannen en funnels bouwen waardoor je je e-mailmarketing en allerlei andere processen kunt automatiseren.
De voordelen van MailBlue
MailBlue kun je koppelen aan je website en zo kun je dit dus super goed inzetten om meer leads aan te trekken en meer verkopen te genereren en ook om meer uit bestaande klanten te halen door het aanbieden van upsells en downsells bijvoorbeeld.
Als je net met MailBlue gaat werken kan het best overwhelming zijn omdat er super veel opties zijn, maar als je er eenmaal mee leert werken merk je dat het eigenlijk heel gebruiksvriendelijk is.
Je kunt bijvoorbeeld formulieren aanmaken om leads te verzamelen, automatiseringen opzetten om contacten te segmenteren op basis van gegevens of activiteiten op je website. En daar kun je dan weer speciale acties aan hangen. Denk aan gerichte nieuwsbrieven sturen met interessante informatie specifiek voor die persoon, of gerichte aanbiedingen doen.
Verder kun je ook zien welke reis iemand heeft afgelegd voordat hij of zij klant bij je werd. Heeft diegene bijvoorbeeld eerst een e-book of masterclass bij je gevolgd en hoe lang geleden is dat. Hele waardevolle informatie om vervolgens je marketingacties weer op af te stemmen. De mogelijkheden in MailBlue zijn echt oneindig, veel te veel om in deze podcast nog allemaal met je te delen. Dus wil je meer weten over wat je allemaal met MailBlue kan, luister dan ook naar podcast afleveringen 2 en 4, die zijn dan ook interessant voor je.
Wil je MailBlue 14 dagen gratis uitproberen? Dat kan hier! >
Je proefabonnement wordt niet automatisch verlengd.
Meer weten over deze tools?
Nou dat waren ze! Mijn 7 favoriete tools van dit moment voor een succesvol online bedrijf. Eigenlijk zijn er nog veel meer tools die ik met je zou willen delen, dus wellicht komt er nog eens een part 2 van deze blogpost.
Wil je meer weten over 1 van deze tools of heb je hulp nodig met de implementatie? Stuur me dan een DM op Instagram of neem contact met mij op!
Deze blogpost bevat enkele affiliatelinks. Als jij via mijn link een aankoop doet dan krijg ik een klein deel van jouw aankoopbedrag. Dit kost je niks extra’s en je maakt mij er blij mee!