fbpx
Sluiten

6 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijkheid is een van de belangrijkste elementen van een website. Ja natuurlijk wil je dat je website er mooi en origineel uitziet, maar als je te veel afwijkt van de verwachtingen van de bezoeker komt dit de gebruikservaring niet ten goede. Een goede balans tussen creativiteit en gebruiksgemak is mega belangrijk. In deze blog vind je 6 tips om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren.

  1. Houd je aan de webconventies
  2. Plaats het belangrijkste ‘boven de vouw’
  3. Waar ben ik?
  4. Gebruik duidelijke termen in je menu
  5. Zorg voor scanbare pagina’s
  6. Laat klikbare elementen opvallen

1. Houd je aan de webconventies

Je herkent het zelf waarschijnlijk wel. Als je een website bezoekt verwacht je linksboven het logo van het bedrijf te zien en de menubalk verwacht je bovenaan de pagina. Wil je verder navigeren op de website dan kijk je automatisch naar boven voor het menu. Je weet precies hoe het werkt, omdat je het herkent. De herkenbaarheid hiervan maakt dat websitebezoekers makkelijk hun weg vinden op je website. Houd je dus aan deze webconventies!

Een paar voorbeelden van standaard webconventies zijn:

  • Logo linksboven (deze is altijd klikbaar en linkt naar de homepage)
  • Menu horizontaal aan de bovenkant, of verticaal aan de linkerkant
  • Zoekfunctie rechtsboven
  • Switchen van taal rechtsboven (middels een vlaggetje)
  • Inloggen/uitloggen rechtsboven
  • Link naar contactpagina rechtsboven
  • Contactgegevens in de footer of telefoonnummer + e-mail in de topbar
  • Hyperlinks in de tekst krijgen een opvallende kleur en zijn onderstreept

2. Plaats het belangrijkste ‘boven de vouw’

‘Boven de vouw’ is het stukje op je website dat bezoekers direct zien als ze jouw website openen. Het is de allereerste indruk die bezoekers krijgen. Ze hebben dan nog niet gescrollt. Veel mensen baseren de keus om wel of niet verder te gaan op een website op hun eerste indruk. Het stukje boven de vouw dus. Spreekt dit ze aan, dan scrollen of klikken ze verder. Vinden ze het niks dan verlaten ze de website weer. Dit stukje website ‘boven de vouw’ moet dus direct aanspreken, maar ook jouw belangrijkste boodschap bevatten. Plaats het belangrijkste dat je te vertellen hebt daarom altijd boven de vouw! Gebruik dit stukje bijvoorbeeld voor een pitch over je bedrijf en plaats eventueel een call to action om je bezoekers tot actie aan te zetten.

3. Waar ben ik?

Het moet voor de bezoeker super duidelijk zijn waar die zich bevindt. Is het duidelijk dat ie op jouw website is? Zorg ervoor dat je logo zichtbaar is op elke pagina, dat is namelijk een super belangrijke indicator. Daarnaast is het ook belangrijk dat de bezoeker kan zien op welke specifieke pagina hij zich bevindt. Dit kun je onder andere doen door het menu item van de huidige pagina uit te lichten (geef het een ander kleurtje, onderstreep het of maak het dik gedrukt) en kies altijd een duidelijke paginatitel.

4. Gebruik duidelijke termen in je menu

Als iemand te lang moet zoeken op je website is de kans groot dat ie afhaakt en verder gaat kijken. Daar gaat je potentiële klant! Het is daarom mega belangrijk dat je navigatie super duidelijk is. Het is zo makkelijk om in je menu iets neer te zetten als ‘diensten’, ‘werkwijze’, en ‘aanbod’. Maar dit zegt natuurlijk niks en is veel te algemeen. Kies veel liever termen waaruit direct duidelijk is wat je doet en wat je te bieden hebt. Vindt Google ook fijn! Plaats de belangrijkste menu items altijd als eerste.

Even een voorbeeld. Ben je relatietherapeut? Kies dan bijvoorbeeld voor termen als: ‘werkwijze therapie’ en ‘relatietherapie’.

Ben je grafisch ontwerper? Gebruik dan woorden als: ‘grafisch ontwerp’ en ‘ontwerpproces’.

5. Zorg voor scanbare pagina’s

Voor bezoekers die liever niet woord voor woord je teksten lezen is het mega belangrijk dat je pagina’s scanbaar zijn. Hoe doe je dit?

  • Maak gebruik van duidelijke titels en tussenkoppen.
  • Vermijd lange stukken tekst en gebruik alinea’s.
  • Gebruik opsommingen of genummerde lijsten.
  • Wissel afbeeldingen af met tekst.
  • Ergens de nadruk op leggen? Gebruik dan dikgedrukte woorden, of kleuren.

6. Laat klikbare elementen opvallen

Denk hierbij aan hyperlinks in je tekst of call to action buttons op je pagina. Het moet voor een bezoeker super duidelijk zijn waar op geklikt kan worden, alleen zo komt iemand verder op je website. Maak je gebruik van hyperlinks in een tekst? Zorg er dan voor dat het woord met de link een andere kleur heeft, of onderstreept is. Super makkelijk om door te voeren op je website en iets dat erg belangrijk is. Zorg er daarnaast voor dat je buttons eruit springen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een contrasterende kleur. Zo vallen ze extra op.

Hi! Wat leuk dat je mijn blog leest. Hopelijk heeft het je geïnspireerd of heb je er iets van opgestoken! Heb je nog een vraag of wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Stuur me dan een berichtje.