fbpx
Sluiten

Wat zijn LSI zoekwoorden en hoe gebruik je ze?

Wanneer je een pagina optimaliseert voor SEO, kies je een keyword die centraal staat en waarop je wilt scoren in de Google ranking. Maar maak je ook al bewust gebruik van LSI zoekwoorden? LSI zoekwoorden helpen je om Google (en de lezer natuurlijk) beter te laten begrijpen waar jouw tekst over gaat. Vaak komen deze termen al vanzelf voor in je tekst, maar het is goed om hier bewust van te zijn om het in jouw voordeel te laten werken.

Wat is Latent Semantic Indexing (LSI)?

Zoekmachines maken gebruik van ‘Latent Semantic Indexing’, oftewel LSI keywords. Semantisch zoeken draait om het leggen van verbanden. Pagina’s worden daardoor niet alleen gerankt op de belangrijkste zoekterm in je tekst, maar ook op zoektermen die gelijkenissen hebben of er logisch mee in verband staan. Context is dus erg belangrijk, want hierdoor begrijpt Google beter waar je pagina over gaat. Pagina’s die de juiste samenhang hebben voor bezoekers en antwoord geven op hun vraag, komen hoger in de zoekresultaten te staan. Focus je in je tekst dus niet op één zoekterm, maar ook op aanverwante termen. Richt je op het gehele onderwerp in plaats van een enkel woord.

Gerelateerde zoekopdrachten als inspiratie

Als je een zoekopdracht ingeeft in Google zie je als eerste de verschillende resultaten die hier passend bij zijn. Maar scrol je helemaal naar beneden dan zie je gerelateerde zoekopdrachten staan. Deze gerelateerde zoekopdrachten zijn voorbeelden van LSI keywords. Heb je inspiratie nodig voor jouw blog of website tekst? Dan kun je dus jouw zoekterm intypen in Google en naar beneden scrollen voor meer ideeën. Wellicht kom je tot nieuwe inzichten en kom je erachter dat gebruikers naar hele andere dingen zoeken dan jij dacht.

LSI zoekwoorden komen vanzelf in je tekst voor

Je weet natuurlijk al dat puur schrijven voor zoekmachines vandaag de dag niet meer werkt. Google is slimmer dan dat. Je tekst op onnatuurlijke wijze volstoppen met jouw gewenste zoekwoord is niet wat je wilt. Het is belangrijk dat je tekst een natuurlijk verloop heeft en het draait allemaal om context. Houd je hier al rekening mee? Dan komen LSI zoekwoorden als het goed is automatisch in je tekst voor. Als jij immers schrijft over een onderwerp en je jouw lezers hier zo goed mogelijk in meeneemt, komen aanverwante woorden vanzelf voorbij. Bedenk wat jij allemaal belangrijk vindt om te vertellen rondom dat ene onderwerp. Maak eventueel een mind-map om tot ideeën te komen, of maak gebruik van de gerelateerde zoekopdrachten.

Een voorbeeld van semantische termen

Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over de nieuwste modetrends die we in de winter van 2020 kunnen verwachten? Dan is ‘modetrends winter 2020’ waarschijnlijk jouw belangrijkste zoekterm. Gerelateerde termen kunnen dan zijn modekleuren winter 2020, broeken trends, lange jurken, modeaccessoires en fashion week. Woorden die een gebruiker misschien niet direct intypt als hij of zij op zoek is naar de modetrends van 2020, maar die wel helpen om het onderwerp invulling te geven.

En de LSI termen van deze tekst? Heb jij ze al gespot? Wellicht een leuke oefening om te kijken of je deze blog goed hebt begrepen.

Hi! Wat leuk dat je mijn blog leest. Hopelijk heeft het je geïnspireerd of heb je er iets van opgestoken! Heb je nog een vraag of wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Stuur me dan een berichtje.